Jižní ostrov: Wanaka a oblast ledovců

A máme tu další příspěvek o cestování po Jižním ostrově. Bohužel se stalo to, čeho jsem se trochu obával a na psaní jsem si nenašel delší dobu čas. Od posledního příspěvku popisující adrenalinová dobrodružství v Queenstownu jsem stihl i měsíční dovolenou v Česku, trochu si užít teplého moře v Chorvatsku a okusit canyoning ve Slovinsku. O tom ale zase někdy příště. Tentokrát nás cesta zavede do Wanaky, jedné z dalších turisticky oblíbených destinací v regionu Otago.

Z Queenstownu do Wanaky je to něco přes hodinu jízdy. Zvolit se dá buď hlavní silnice číslo 6 vedoucí přes Cromwell, nebo přes horský průsmyk Crown Range a vyhledávané zimní středisko Cardrona. My jsme zvolili druhou variantu, která vede přes nejvýše položenou silnicí na Novém Zélandu a šplhá až do výšky 1121 m.n.m. Nabízí neskutečné výhledy do krajiny a je tu možné zahlédnout i populární papoušky Kea, kteří se však před námi schovávali.

Po příjezdu do Wanaky jsme se ubytovali v Kiwi Holiday parku, který nakonec vyšel velmi výhodně. Velký dvoulůžkový pokoj se sdílenou kuchyní a koupelnou pro další 2 pokoje za $162 za 3 noci (se slevou 10% na Kiwi Holiday park membership). Na chvíli jsme vyrazili k jezeru a podívat se po městě. Wanaka je ale malá a tak jsme zbytek dne jen relaxovali, jak se to na správné dovolené dělá.

Neděle 29. 3. 2015, atrakce ve Wanace

Transport & Toy Museum WanakaRáno jsme posnídali a vydali se na výlet do místního Transport & Toy muzea. Věděl jsem, že je muzeum na cestě do Queenstownu, ale hledali jsme ho na cestě vedoucí přes Crown range a nikoliv na státní silnici číslo 6. Bylo mi divné, že jedeme 10km za Wanaku a pořád nikde nic, ale to se občas stává, když je člověk v novém prostředí. Nakonec jsme se otočili a muzeum našli. Vstupné je $17 za osobu, na bookme.co.nz mají sem tam nějaké slevy.

V moc muzeích jsem tu na Novém Zélandu nebyl, ale tohle bylo takové zvláštní, typické kiwácké. Namísto nablýskaných expozic se jednalo spíše o takový sklad všeho možného, od hraček, přes obří plyšové medvědy až po velmi zajímavou kolekci aut a motorek. Mezi automobily tu mají kromě Fordu Mustang i třeba českou Škodu 1000MB, nebo několik motorek značky JAWA.

Odpoledne jsme pokračovali do dalšího oblíbeného místa, Puzzling World. Už před areálem tu mají nakloněnou věž, u které se všichni turisté fotí. Záleží jen na vás, jak si s optickým klamem pohrajete. Jedni věž jakoby podpírají, jiní ji zase nesou na zádech. Uvnitř pak člověk najde nepočítaně atrakcí pohrávajících si s lidskými smysly. Najdete tu například místnost, která je nakloněna pod úhlem 15°  a různé atrakce nakloněny jen pod úhlem 2°. Mozek se přizpůsobí naklonění místnosti a tak se zdá, že například kulička se kutálí do kopce, ve skutečnosti ale se ale valí dolů. Další zajímavou atrakcí byla místnost s hlavami různých známých osobností. Kamkoliv se pohnete, neustále to vypadá, že se za vámi hlavy otáčí. Navíc se na první pohled zdá, že vystupují ze zdi, přitom jsou ale naopak vydlabané.

Puzzling World Wanaka

Takových různých hračiček tam bylo nepočítaně, ale největší zábavu jsme si užili ve venkovním bludišti. Cílem je najít cestu ke všem čtyřem věžičkám v rozích bludiště. Lehká varianta znamená najít cestu v jakémkoliv pořadí, těžká pak navštívit věžičky v konkrétním pořadí. Rozhodl jsem se pro těžší variantu a bylo to opravdu dost těžké. Ani fakt, že je bludiště na patro a člověk se může rozhlédnout z mostu, nehrál roli. Ty důležité úseky byly vždy schované pod mostem. Bacha spoiler!!! Ačkoliv se zdálo, že prví věžička je hned u vchodu do bludiště a cesta k ní je jednoduchá, ve skutečnosti je nutné projít celým bludištěm, než se k ní člověk dostane. Jen dostat se k ní mi zabralo asi půl hodiny. Ve finále jsem to celé zvládl za hodinu a čtvrt. Byla to opravdu zábava, ale doporučuji si za teplého počasí vzít rozhodně čepici a pití. Člověk nikdy neví, na jak dlouho se tam zasekne.

Pondělí 30. 3. 2015, výlet na ledovec Rob Roy

Rob Roy GlacierNásledující den byl v plánu výlet na ledovec Rob Roy. Podle mnohých je to jeden z nejkrásnějších výletů v okolí. Cesta k ledovci je ale trošku divoká, posledních 30km se totiž jede po štěrkové cestě, hrbolaté tak, že připomíná valchu. Docela vás to vyklepe. Těsně před koncem cesty jsme narazili na brod. Raději jsem zastavil, abych prozkoumal, zda půjde projet. Cedule nás varovala, že pokud znenadání začne silně pršet, je docela vysoká šance, že se nedostaneme zpět. Nakonec ale nebyl tak hluboký a tak jsme ho projeli. To jsem ještě netušil, že nás jich čeká asi dalších osm. Některé byly vyschlé a jiné zase mělké, zastavovali jsme pak ještě u jednoho dalšího, který se mi nezdál, ale nakonec jsme ho projeli.

Od parkoviště jsme se vydali podél řeky na túru k ledovci. Po čtvrt hodině jsme došli k houpacímu mostu, odkud trasa začíná pozvolna stoupat. Na cestě jsme narazili na 2 místa, kde došlo k sesuvu půdy, ale vždy tam byla vychozená cestička kudy je obejít. Od mostu jsme přibližně za hodinu a půl dorazili k ledovci, který se krásně vyjímal na horském štítu. Z vrcholků do údolí padalo několik vodopádů. Pochutnali jsme si na svačince, já vyfotil jako obvykle několik fotek a pomalu jsme se vydali zase na cestu zpět. Byla trochu škoda, že jsme sem dorazili kolem jedné hodiny po poledni, protože sluníčko už se stihlo přesunout nad ledovec a focení v protisvětle není většinou ideální.  Celá cesta zabrala i s pauzou na oběd asi 4 hodiny.

Rob Roy Glacier

Rob Roy Glacier track

Po cestě zpět jsme opět přebrodili několik potůčků a hnali zpět rychlostí okolo 60-80 km/h, abychom nebyli moc vyklepaní ze šotolinové silnice. Asi v půlce cesty jsme ale byli nuceni zastavit. Stalo se nám to, v co jsem při cestách po Jižním ostrově trochu doufal. Cestu nám zkřížilo stádo dobytka. Farmář zrovna hnal stádo krav z jedné pastviny na druhou. Bylo neuvěřitelné pozorovat, jak si tam jen tak stojí a píská a krávy přesně vědí, co mají dělat. To ale nebylo všechno, na druhé straně cesty čekalo stádo ovcí. Jakmile poslední kravka dopochodovala, dal se do práce honácký pes. Poprvé jsem jej viděl v akci na vlastní oči a nechápal jsem, s jakou efektivitou ovce žene přesně tam, kam je potřeba.

Kousek před Wanakou jsme ještě zastavili u Diamond Lake. Fotka tohoto jezera je jedna z těch, na které rozhodně narazíte, pokud si budete hledat obrázky z Nového Zélandu. Byli jsme ale unaveni z túry a nakonec jsme se rozhodli tuhle asi dvouhodinovou procházku oželet. V ceně ubytování byla i sauna a vířivka, které jsem s velkou chutí po čtyřech hodinách šlapání využil.

Úterý 31. 3. 2015, přes Haast Pass k ledovci Fox Glacier

Blue PoolsNaše dny ve Wanace byly sečteny a tak jsme ráno zabalili věci, posnídali, rozloučili se s jezerem a vyrazili přes Haast Pass až do oblasti dvou nejznámějších novozélandských ledovců. Po cestě je několik zajímavých míst, která rozhodně stojí za zastavení. Hned první byly Blue Pools, jak název napovídá, jedná se o tůně s průzračnou tyrkysovou vodou. Zpáteční cesta z parkoviště zabere asi 30 minut. Dále nás čekalo několik vodopádů. První z nich byly Fantail Falls, jen 2 minuty chůze od parkoviště. Než jsem udělal několik snímků, už mě stihlo dokousat pár sandflies. Další byly Thunder Creek Falls, také prakticky u cesty a také zde bylo mnoho mušek. Třetí známé vodopády jsou Roaring Billy Falls, ale na ty už jsme nakonec nešli a pokračovali dále. Vesnička Haast to je prakticky jen pár domů a jedno bistro, které je i na novozélandské poměry docela drahé. Haast se ale pyšní jedním primátem a tím je nejdelší jednoproudý most na Novém Zélandu. Měří úctyhodných 737 metrů.

Thunder Creek FallsDalší krátkou zastávku jsme udělali v Bruce Bay, člověk si tu může užít dlouhou písčitou pláž a moře předtím, než se cesta začne zakusovat do neprostupného pralesa východního pobřeží. Ještě jedna zastávka u Knight’s point, odkud je krásný výhled na skalnaté pobřeží a pak už nás čekala vesnička Fox Glacier, kde jsme se chystali navštívit stejnojmenný ledovec. Trápil nás hlad a tak jsme navštívili místní bistro. Bohužel jsme si trošku naběhli a měli tak jedinečnou možnost ochutnat zatím nejhorší pizzu na Novém Zélandu. Ale jak se říká – hlad je svině.

Po jídle jsme se vydali na výlet k ledovci. První, co mě upoutalo, byly hordy asijských turistů všude kolem. Trasa je upravená a lehce přístupná. Cestou jsme mohli pozorovat spoustu potůčků a vodopádů stékajících do údolí z okolních kopců. Ledovec je možné pozorovat z bezpečné vzdálenosti několika stovek metrů. Podle všeho tu dříve došlo k několika zraněním a úmrtím způsobené padajícími krami a tak cesta končí v bezpečné vzdálenosti. Večer jsme měli trochu problém s hledáním TOP 10 kempu, ale nakonec se poštěstilo.

Fox Glacier

Středa 1. 4. 2015, ledovec Franz Josef a cesta do Hanmer Springs

Ráno jsme posnídali v místní pekárně, které se pro příště raději doporučuji vyhnout, pokud nejste příznivci jetých koblih a horké čokolády z mikrovlnky. Navíc paní vypadala, že na něčem jede už od rána. Pak už jsme se ale vydali na druhý z místních ledovců. Tentokrát na Franze Josefa, který nese jméno po rakouskouherském panovníkovi. Trendem posledních dní byly davy asijských turistů a ani toto místo nebylo výjimkou. Nechali jsme stát auto na parkovišti a vyrazili směrem k ledovci. Cestu lemují informační tabule ukazující stav ledovce před několika lety a nyní. Je až neskutečné, jak rychle mizí a je dost dobře možné, že za pár let už z něj nezbude vůbec nic.

Franz Josef Glacier

Údolí Franz Josef Glacier

Názorná ukázka jak ledovec ubývá

Stejně jako u ledovce Fox i tady se člověk dostane k ledovci jen na dohled. Pokud ovšem nezvolí jeden ze zdejších výletů helikoptérou. A že jich nám nad hlavami létalo. V jednu dobu jsem viděl asi 4 naráz. Ledovce sem přitahují mraky turistů a tyhle výlety jsou neskutečný byznys. Cesta tam a zase zpátky nám zabrala lehce přes hodinu a půl. Průvodce NZ Frenzy doporučuje si vzít plavky a vykoupat se v jednom z místních vodopádů, který prý není ledovcového původu a tak je o něco teplejší. Při okolní teplotě 10 stupňů by to musel být ale vodopád s termální vodou, abych do něj vlezl.

Na dnešní den byl také naplánován delší přesun a tak jsme se těsně před polednem vydali na dlouhou cestu do Hanmer Springs. Jednou ze zastávek na naší trase bylo městečko Hokitika, centrum oblasti s těžbou jadeitu – minerálu zelené barvy, který se používá především k výrobě šperků. Typickým místem, které lze vidět i na některých fotografiích, je zdejší pláž s názvem města poskládaného z vyplavených kusů dřeva. Kousek za městem je Hokitika Gorge, velmi pěkná soutěska, kterou jsme bohužel z důvodu časového presu museli vynechat, podobně jako Treetop walk, procházku po chodníčcích v korunách stromů. Tak třeba někdy příště.

Hokitika

Na půli cesty z Hokitiki do Greymouthu jsme opět narazili na Taramakau Bridge, most, který jsme tu přejížděli 2 týdny zpátky, když jsme se chystali přes Arthur’s pass do Christchurch. Jak už jsem zmínil, spousta mostů na Novém Zélandu je jen pro jeden pruh a auta si dávají navzájem předost. Tento má navíc tu zvláštnost, že přes něj vedou i železniční koleje. V Greymouthu jsme se nasytili a vydali se na poslední úsek přes Lewis Pass do městečka Hanmer Springs, vyhlášeného svými termálními prameny. Ubytování jsme měli zarezervováno v Pines Holiday Parku a musím říct, že to byl jeden z nejhezčích kempů, ve kterém jsem zatím na Novém Zélandu byl. Když jsme po více než 7 hodinách na cestě (samozřejmě s přestávkami) dorazili do kempu, byli jsme rádi, že si konečně můžeme lehnout do pořádné postele.

A na co se v příštím příspěvku můžete těšit?

Ohřejeme se v termálních pramenech Hanmer Springs. Přes Lewis Pass dojedeme až do Kaikoury, naší poslední zastávky na putování po Jižním ostrově. A právě tady nás budou čekat ty nejlepší zážitky za celé tři týdny. Těšte se…